دانلود پایان نامه رشته نقاشی
بررسی بداهه سازی در هنر نقاشی
چکیده:
تجربههای نوین و آزمایشگریهای متنوع. هنرمندان در قرن بیستم و ظهور جنبش های هنری مختلف که حول محور شعار نوآوری و نوگرایی در جهان رخ نمود، آنچنان گسترده بود که در هر دهه از قرن گذشته با تحولات عمیقی در روند شکلگیری هنرهای جدید و شیوههای نوین روبرو میشویم. بداهه سازی نیز از جمله این پدیده هاست که در هنرهای تجسمی به گونههای مختلفی در اوایل قرن بیستم احیاء گردید. در سال1909 در فراز و نشیب تحولات هنری غرب، حوزه هنرهای تجسمی با واژه بداهه نگاری در آثار واسیلی کاندینسکی آشنا گردید. در خصوص این نگرش، معنا، مفهوم و ویژگی های بصری و بیانی آن، نظرات متفاوتی از سوی هنرمندان و صاحبنظران ارائه شده است. گرچه این شیوه هنری، به لحاظ ساختار، شکل و نوع نگرش، دارای سابقه طولانی در هنر شرق است، اما بررسی ها نشان می دهد؛ که مبانی ساختاری و زیباشناختی آثار بداهه، مبتنی بر معناگرایی و شهودات آنی هنرمند، در دوره مدرنیته در غرب تحقق یافته است.
چنانچه گذشت رویا، همواره، بهترین و آسانترین راه طبیعی برای راه یافتن به درون هر فرد بوده است. اما آیا در هنگام بیداری و هشیاری، نمیتوان به این دروننگری دست یافت؟ و آیا تصور خلاقهی ما قادر نیست در مورد گذشته و آینده، مانند خواب عمل كند؟بدیهی است كه این حالات منحصراً مربوط به خواب نمیباشند و در بیداری نیز میتوانند وجود داشته باشند. از نقطهنظر فیزیولوژیك خواب حالتی است كه در آن ساختمان زنده به تجدید حیات شیمیایی میپردازد و در حالی كه حركات متوقف شده و درك حسی نیز تقریباً به حالت خاموشی درآمده است، انرژی كافی ذخیره میكند. از نظر روانشناسی، در هنگام خواب فعالیت اصلی انسان در بیداری كه درك واقعیت و واكنش در برابر آن است، به حال تعلیق و وقفهی موقت درمیآید و تفاوتی كه بین فعالیت بیولوژیك انسان در هنگام خواب و بیداری موجود است در حقیقت تفاوتی است بین دو حالت زیستی گوناگون.
کلمات کلیدی:
بداهه سازی
بداهه سازی در هنر
بداهه سازی در نقاشی
فهرست مطالب
پیشگفتار
مقدمه
فصل اول : درآمدی بر بداهه سازی
1-1- هنر چیست؟1
1-1-1- هنر در تفکر دینی و عرفانی3
1-1-2- هنر از منظر فلاسفه و متفکرین 9
1-2- هنر مند کیست؟ 11
1-3- دنیای جدید 14
1-4- خلاقیت 17
1-4-1- نظریه های مختلف آفرینشگری 19
1-4-2- شرایط آفرینشگری24
1-4-3- آفرینشگر 26
1-5- خیال 27
1-6- الهام 36
1-6-1- الهام ماده خام آفرینشگری 41
1-7- ناخودآگاه 45
1-7-1- رویا 55
1-7-2- نماد 59
1-7-3- سمبولیسم65
1-7-4- ذن 69
فصل دوم : بداهه سازی
2-1- بداهه سازی چیست؟
2-2- بداهه سازی در هنر 82
2-2-1- سوابق تاریخی بداهه سازی 87
منابع 115