بررسی نقش لاغری در رفتار و ظرفیت باربری دالهای مرکب دارای ورق فولادی تحتانی
دانلود مقاله با فرم ورد و قابل ویرایش در 18 صفحه استاندارد با فونت نازنین 14 |
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 552 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
بررسی نقش لاغری در رفتار و ظرفیت باربری دالهای مرکب دارای ورق فولادی تحتانی
نقش لاغری در رفتار و ظرفیت باربری دالهای مرکب
**توجه**
1- این فایل توسط گروه مهندسین برتر(فایل یار) نگارش شده است استفاده از فایل فقط برای خریدار ان مجاز می باشد و هرگونه استفاده برای کسانی که فایل خریداری ننموده اند شرعا حرام و قابل پیگیری حقوقی می باشد.
2-این فایل دارای گارانتی ویرایش یک مرتبه برای خریدار آن می باشد.
چکیده
در سقفهای تیر مرکب دارای عرشه ی فولادی، مقاومت ناحیه ی اتصال بین بتن و ورق فولادی تاثیر مستقیمی بر روی رفتار و ظرفیت بار بری این سقف ها دارد. در این تحقیق، دالهای مرکب با دو نوع المان رابط برای مدل کردن پیوند برشی بین بتن و ورق در نرم افزار ABAQUS مدلسازی و نقش پارامتر لاغری و نوع المان رابط، روی رفتار این سقفها بررسی شد. نتیجه گرفته شد که با افزایش پارامترلاغری دال، میزان افت منحنی نیرو تغییر مکان وظرفیت باربری سقف کاهش و شکست ایجاد شده از حالت برشی به خمشی تبدیل شد.
کلمات کلیدی: دال مرکب، ورق فولادی، مقاومت برشی، لاغری دال.
مقدمه
در دال مرکب دارای ورق فولادی تحتانی، ورق اصلی ترین جزء کف مرکب است و بتن پوشاننده ی آن علاوه بر مرکب نمودن ت ی ر فولادی و ایجاد سقف مرکب، عاملی برای حفاظت از ورق فولادی تحتانی در مقابل آتش سوزی و توزیع کننده ی بار است. همچنین ساخت آسان، کاهش وزن، صرفه جویی اقتصادی و مقاومت کافی از فواید استفاده ازورق فولادی در دال مرکب است. در این سقف، ورق فولادی نقش قالب بتن در زمان بتن ریزی و آرماتور برای دال، در زمان بهره برداری را برعهده دارد. لذا فولاد اضافی تنها برای انقباض و حرارت و در تکیه گاه های داخلی فولاد منفی مورد نیاز است (شکل 1).
سقفهای عرشه فولادی
سقفهای عرشه فولادی سقفهایی هستند که با استفاده از دو عنصر ورقهای فولادی گالوانیزه ذوزنقهای شکل تحتانی و برش گیرها که در این نوع سقفها مورد استفاده قرار می گیرداز سایر سقفها متمایز میشود و البته با استفاده از آرماتور بندی و بتن ریزی بر روی این ورق فولادی، این نوع سقف اجرا میشود. ورق فولادی مهم ترین مصالح به کار رفته در این نوع سقف میباشد که برای ساخت آن ورق فولادی گالوانیزه با ضخامتهای ۸/۰ تا ۲/۱ میلیمتر را به وسیله دستگاههای Rol Forming به روش نورد سرد (Cold Forming) به حالت موجدار شکل دهی میکنند به صورتی که در مقطع ورق حاصله هر موج به شکل یک ذوزنقه دیده میشود. وزن کمتر این نوع سقف نسبت به سایر سقفهای متداول در اسکلتهای فولادی ساختمان از شاخصههای این نوع سقف محسوب میشود. در این نوع روش اجرای سقف، ورق گالوانیزه ذوزنقهای شکل آجدار هم به عنوان قالب بتن ریزی عمل مینماید و همچنین با باقیماندن در سقف نقش سازهای ایفا میکند. کاهش بار سقف و به تبع ان کاهش وزن سازه و حذف بلوک و قالب بندی و حمل و نقل آسان سبب صرفه جویی در هزینهٔ ساختمان میشود. افزایش دهانه تیرریزی تا ۴ متر بدون نیاز به شمع بندی. استفاده از گل میخها که ورق به تیر جوش میخورد ازاستاندردترین روشهای اجرا میباشد. قابلیت دپو در محلهای محدودتر نسبت به انواع تیرچهها. وجود فرورفتگی و برجستگی روی جان ورق فولادی، تنش تسلیم و مدول السیسیته ورق را ۴۷٪ نسبت به ورق صاف کاهش میدهد. امکان همزمان اجرا و بتن ریزی چندین سقف به صورت همزمان و در نتیجه صرفه جویی در زمان انجام پروژه. حذف میلگردهای کششی و تیرهای فرعی.
فهرست مطالب
مقدمه
سقفهای عرشه فولادی
رفتار دال مرکب دارای ورق فولادی تحتانی
روند مدلسازی
بررسی نتایج تحلیل ها
نتیجهگیری
منابع