پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی عمومی با عنوان
بررسی رابطه خلاقیت و شوخ طبعی در دانشجویان رشته های فنی –مهندسی دانشگاه آزاد رودهن
چکیده:
هدف اساسی این مطالعه ،بررسی رابطه خلاقیت با شوخ طبعی است.بر اساس پژوهش توصیفی از نوع همبستگی پس از اجرای دو تست سنجش خلاقیت عابدی و مقیاس چند بعدی شوخ طبعی ( (mshs برگروه نمونه (90 نفر مرد و 60 نفر زن،از دانشجویان رشته های فنی –مهندسی دانشگاه آزاد رودهن) و تحلیل داده ها با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه ،نتایج نشان میدهد ،میان خلاقیت و شوخ طبعی رابطه معنا دار وجود دارد .در خصوص مولفه های چهار گانه خلاقیت ،دو عامل ابتکار و انعطاف پذیری ،همبستگی مثبت و معنادار با شوخ طبعی دارند .نتایج آزمون آماری نشان می دهد که با افزایش این دو عامل (ابتکار و انعطاف پذیری ) متغیر شوخ طبعی نیز افزایش می یابد.
کلمات کلیدی:
خلاقیت
شوخ طبعی
رابطه خلاقیت و شوخ طبعی در دانشجویان
مقدمه
در دنیای فعال کنونی، خلاقیت عنصر اساسی و سازنده ای است. بی شک یکی از زیبا ترین ویژگیهای انسان قدرت آفرینندگی و خلاقیت اوست. به واسطه ی همین ویژگی است که انسان می تواند اهداف آرمان گرایانه ی خود را پدید آورد و توانایی های خود را شکوفا سازد. از طرفی نیاز روز افزون جوامع به افراد خلاق جهت دستیابی به تکنولوژی برتر ضرورت توسعه ی خلاقیت در میان افراد جوامع را مطرح می سازد. و اینک جامعه ی ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند افراد خلاق و نوآور است. به همین دلیل در دهه ی اخیر مطالعات و تحقیقات مربوط به خلاقیت از مهمترین مسائل در قلمرو روان شناسی بوده است. (افروز، 1375).خلاقیت استعداد پیچیده ای است متمایز از هوش و کنش شناختی و متحملا تابع رسیدن افکار، استدلال استقراری ، پاره ای از صفات ادراکی و شخصیت و نیز هوش واگرا در حدی که این هوش تولید گوناگون راه حلها و فراورده ها را مساعد می سازد. (درون و پارو).
خلاقیت استعدادی است که ازکودکی آغاز می شود و تا هنگام مرگ ادامه دارد. بسیاری از افراد بر این باورند که خلاقیت جنبه ای ذاتی دارد و برخی افراد با این توانایی به دنیا می آیند، در صورتیکه از مدتها پیش ثابت شده است که خلاقیت و توانایی نوآوری در نوع بشر به اندازه ی حافظه عمومیت دارد ومی توان آن را پرورش داد. بنابراین این سوال پیش می آید که آیا امکان پرورش خلاقیت وجود دارد؟یک مطالعه به وسیله ی ایزن، دوبمن و نویکی (1987) نشان داد که شوخی تفکر خلاق را پرورش می دهد. (ویزوننت، 1988).
فهرست مطالب
مقدمه2
بیان مساله4
هدف پژوهش5
بیان فرضیه ها6
متغیر ها7
تعریف خلاقیت9
نظریه های خلاقیت12
نظریه روانکاوی12
نظریه انسان گرایی13
نظریه تداعی گرایی14
نظریه ی گشتالت14
نظریه نوفرویدیها14
نظریه رفتار گرایی15
ویژگیهای افراد خلاق16
ویژگی های تفکر واگرا17
نقش نیمکره های مغز در خلاقیت18
خلاقیت در 4 مرحله شکل می گیرد:19
عوامل موثر در خلاقیت20
خلاقیت و هوش20
خلاقیت و جنس21
خلاقیت و سن21
خلاقیت و میزان تحصیلات21
خلاقیت و خودپنداره22
خلاقیت و اعتماد به نفس22
خلاقیت و احترام به خود23
شوخ طبعی23
مفهوم شوخی24
نظریه ناهمخوانی31
نظریه ی برتری32
نظریه ی رهایی از تنیدگی33
نظریه تعامل اجتماعی 34
نظریه ی الوهیت34
ویژگیهای شوخ طبعان35
انگیزه های شوخ طبعان36
ابعاد و انواع شوخی37
شوخی و شوخ طبعی در میهمانیها:37
مراحل رشد و تکامل شوخ طبعی40
مکانیسم شوخی42
تاثیر شوخی بر سلامت جسم:43
شوخ طبعی و جنسیت45
شوخ طبعی و خلاقیت46
شوخی و استرس:50
روش تحقیق60
جامعه ، نمونه و روش نمونه گیری60
ابزار پژوهش60
مقیاس چند بعدی شوخ طبعی (MSHS)60
آزمون سنجش خلاقیت عابدی64
روش تجزیه و تحلیل آماری64
برآورد اعتبار پرسشنامه خلاقیت عابدی64
برآورد اعتبار پرسشنامه شوخ طبعی65
مقدمه:67
توصیف داده ها67
تحلیل داده ها74
تحلیل رگرسیون چندگانه (خلاقیت : 4 مولفه )74
بحث82
مشکلات و محدودیتها85
پیشنهاد به پژوهشگر بعدی86
منابع87