پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی با عنوان رابطه رضایت شغلی با سطح تحصیلات معلمان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سطح تحصیلات (کاردانی و کارشناسی) و رضایت شغلی شکل گرفت. جامعه آماری مشتمل بر معلمان زن بود که در ترم تابستانی سال 1388 در شهر تهران به تدریس پرداخته بودند و به روش نمونهبرداری در دسترس 60 نفر از معلمان به عنوان نمونه انتخاب و با استفاده از پرسشنامه رضایت شغلی کلی (بریفیلد و روث 1951) مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاصل بر اساس آزمون t مستقل نشان دادند میزان رضایت شغلی در افراد با سطح تحصیلی کارشناسی بیش از افراد با سطح کاردانی است.
واژههای کلیدی:
معلمان
رضایت شغلی
سطح تحصیلات
مقدمه
گاهی گفته شده که روانشناسی تاریخی طولانی و گذشتهای کوتاه دارد. اگرچه توجه به مسائل روانشناختی را میتوان از عهد فلاسفه یونان باستان بازیافت، اما روانشناسی علمی در مقایسه با علوم طبیعی یک دانش بالنسبه جدید است که جایگاه قابل ملاحظهای را درجوامع کنونی به خود اختصاص داده است و کثرت روزافزون انتشار مقالههای علمی وعامیانه شاهدی بر این مدعاست (دادستان، 1385).از دهه چهارم میلادی، برخی از منتقدان بر لزوم تمرکز شاخههای مختلف روانشناسی در یک بخش دانشگاهی تاکید کردند تا روانشناسان بتوانند به رغم تنوع قلمروهای تجسس خویشتن، با یکدیگر تعامل برقرار کنند و به درک بهتر رفتار انسانی نائل شوند (دادستان، 1385).
در همین راستا، رشتههای تخصصی مختلف و متفاوت که هر کدام در حیطههای خاص به کار و فعالیت مشغولاند، پا به عرصه حیات علمی گذاشتند. یکی از رشتههای تخصصی، روانشناسی صنعتی سازمانی است که بخش شماره 14 APA را تحت نام جامعه روانشناسان صنعتی سازمانی (SIOP) به خود اختصاص داده است (مهداد، 1384).سالیان پیش بلوم و نایلور (1968 نقل از مهداد، 1384) آن را چنین تعریف کردند: کاربرد یا گسترش حقایق و اصول روانشناختی به مشکلات انسانهایی که در زمینه صنعت و تجارت کار میکنند.
فهرست مطالب
چکیده .................................................................................................الف
فصل اول: معرفی پژوهش
1. گستره مسئله......................................................................................2
1ـ1. مقدمه........................................................................................2
1ـ2. بیان مسئله .................................................................................4
2. هدف پژوهش.....................................................................................6
3. سوال پژوهش.....................................................................................6
4. فرضیه پژوهش...................................................................................6
5. شناسایی متغیرهای پژوهش....................................................................6
6. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها..........................................................7
6ـ1. رضایت شغلی ............................................................................7
6ـ2. سطح تحصیلات...........................................................................7
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
1. رضایت شغلی.................................................................................... 10
1ـ1. نظریهها و دیدگاههای رضایت شغلی.................................................11
1ـ2. عوامل موثر بر رضایت شغلی ........................................................18
1ـ3. پیامدهای رضایت شغلی.................................................................19
1ـ4. روشهای اندازهگیری رضایت شغلی ...............................................21
2. سطح تحصیلات..................................................................................22
فصل سوم: روش شناسی
1. روش پژوهش..................................................................................... 26
2. جامعه آماری، تعیین نمونه و روش نمونهبرداری........................................26
2ـ1. جامعه آماری...............................................................................26
2ـ2. تعیین نمونه و روش نمونهبرداری....................................................26
3. ابزار ارزشیابی...................................................................................27
3ـ1. رضایت شغلی.............................................................................27
1) اعتبار و روایی ........................................................................27
2) شیوه نمرهگذاری.......................................................................27
4. طرح تحلیل دادهها..............................................................................28
فصل چهارم: تحلیل دادهها
1. یافتههای پژوهش................................................................................ 31
فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری
1. تفسیر یافتههای پژوهش........................................................................35
2. محدودیتها..........................................................................................36
3. پیشنهادها...........................................................................................37
فهرست منابع
الف ـ منابع فارسی ..............................................................................39
ب ـ منابع انگلیسی...............................................................................40