پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی با عنوان ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻜﺘﺐ ﻫﺎی ﻓﺮزﻧﺪ ﭘﺮوری ﺑﺎ ﺳﻼﻣﺖ رواﻧﻲ و ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﭘﺎﻳﻪ اول دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن منطقه ﺑﻮﺳﺘﺎن و ﮔﻠﺴﺘﺎن اﺳﺘﺎن ﺗﻬﺮان
چكیده:
پایان نامه حاضر به بررسی رابطه سبك های فرزند پروری و سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی را در دانش آموزان پسر پایه اول دبیرستان در منطقه بوستان و گلستان استان تهران صورت گرفته است .نمونه مورد مطالع372 نفر دانش آموز همراه با پدرانشان می باشدكه بطور تصادفی انتخاب شده انددر این تحقیق برای جمع اوری دادها ازپرسشنامه سبک های فرزند پروری بامریند وپرسشنامه سلامت عمومی استفاده شده است .نتایج پژوهش به طور كلی نشان داد كه دانش آموزانی كه والدین آنها سبك فرزند پروری قاطع و اطمینان بخشی دارا بودند از سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی بهتری بر خوردار بودند و دانش آموزانی كه والدین آنها دارای سبك فرزند پروری مستبدانه و سهل انگارانه بودند از سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی كمتری نسبت به فرزندان والدینی كه سبك قاطع و اطمینان بخشی داشتند.
کلید واژه ها:
سلامت روانی
پیشرفت تحصیلی
سبک های فرزندروری
11-1- مقدمه
خانواده به عنوان كوچكترین واحد اجتماعی و از اركان اصلی و عمده هر جامعه به شمار می آید. محیط خانه اولین و مهمترین عاملی است كه به رشد شخصیت افراد تاثیر می گذارد.كودك خصوصیاتی را از والدین به ارث می برد.اما نقش والدین در رشد كودك تنها به جنبه های ارثی محدود نیست.ایده ها و آرزوهای والدین،میزان رضایت آنها از روابط زناشویی و سبك های فرزند پروری اتخاذ شده از جانب والدین، همگی می توانند بر شكل دهی رفتار كودك و سلامت روان او نقش بسزایی داشته باشند.(رضایی،1383)مطالعه روابط والدین و كودك یكی از بحث های مهم روانشناسی را تشكیل می دهد.روابط بین كودكان و دیگر اعضای خانواده را میتوان به عنوان نظام یا شبكه ای ازبخش هایی دانست كه در ارتباط متقابل با یكدیگرند.كودك صرفا" تحت تاثیر یك جنبه از رفتار والدین یا شخصیت آنها قرار نمی گیرد،بلكه تحت تاثیر تركیبی از عوامل مختلف است.(اسفندیاری،1374)مك كوبی (1984) سبكهای فرزندپروری والدین را در بروز نابهنجاریهای رفتاری فرزندان مؤثر میداند و بر نقش كیفیت رفتار والدین بر عملكرد تحصیلی و روابط با همسالان و سازگاری در دورة نوجوانی تأكید كرده است.
فهرست مطالب
چكیده6
11-1- مقدمه7
2-1- بیان مسأله:7
3-1-ضرورت و اهمیت پژوهش12
4-1-اهداف پژوهش:12
6-1-تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها:13
متغیرهای پژوهشی:15
فصل دوم16
1-1-2-تاریخچه سبك های فرزندپروری:17
2-1-2 سبك های فرزندپروری:17
2-1-3- ابعاد سبكهای فرزندپروری:18
2-1-4-دیدگاه های نظری در باره سبك های فرزند پروری19
2-1-4-1--شیوه مستبدانه:20
2-1-4-2-شیوه آسان گیر(سهل انگارانه)22
-3-1-4-2- سبك های رفتاری قاطع و اطمینان بخش23
2-1-6- الگوی شفر:31
2-1-7-الگوی وینترباتوم32
2-1-7-1-بعد استقلالآموزی:32
2-1-7-2-بعد تسلطآموزی:33
2-1-7-3-بعدمراقبتآموزی:33
2-1-8- نظریه اریكسون:33
2-9- عوامل تاثیرگذار بر شیوههای فرزندپروری:34
2-1-9-1--شخصیت، انتظارات و اعتقادات والدین:35
2-1-9-2-خصوصیات فرزندان (خصوصیات شخصیتی و تواناییهای شناختی):35
2-1-9-3-زمینه اجتماعی(رابطه زناشویی وتجارب شغلی والدین)35
2-1-10-وضعیت اقتصادی، اجتماعی – فرهنگی و تاثیر آن بر سبكهای فرزندپروری در والدین:38
2-1-11- بافت فرهنگی خانواده و شیوههای فرزندپروری:40
2-1-12 انتظارات والدین نوجوان42
2-1-13 والدین و خانواده و تاثیر آن در رفتار كودك43
2-1-14-شكلهای موثر كنترل والدین :44
2-1-15-شكلهای غیرموثر والدین:46
2-2تعریف سلامت:46
2-2-1سلامت روان:47
2-2-2-ابعاد سلامت:48
2-2-2-1-سلامت جسمی:48
1-2-2-2-سلامت روانی49
2-2-3-سلامت معنوی:49
2-2-2-4-سلامت اجتماعی:49
2-2-2-5-سلامت هوشی:50
2-2-2-6-سلامت محیطی:50
2-2-2-7-سلامت روانی51
2-2-3-سلامت روانی چیست؟51
2-2-4 مفهوم سلامت روانی و نظریههای مربوط به آن54
4-4-ت) مفهوم سلامت روانی در نظریههای هستیگرایی63
5-4 ث) مفهوم سلامت روانی در نظریات گشتالت63
4-5-ج) مفهوم سلامت روانی در نظریات ارگانیسمی64
6-4-چ)مفهوم سلامت روان در نظریههای شناختی65
2-2-5-افراد سالم از نظر روانی67
2-2-6-اهمیت سلامت روانی:68
6-1-الف: عوامل زیستی:70
6-2-ب: عوامل عاطفی و روانی:70
6-3-ج: عوامل اجتماعی:70
2-3-پیشرفت تحصیلی72
2-3-1-عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان74
2-3-1-1-عوامل فردی موثر بر پیشرفت تحصیلی75
الف1-1-)هوش76
ب 1-2- جنس76
-ج 1-3-سلامت جسمی دانش آموزان77
د-1-4- آمادگی و آموخته های قبلی77
2-3-1-2-ویژگیهای ورودی عاطفی و انگیزش یادگیری78
2-3-1-3-خصوصیات روانی وعاطفی دانش آموزان80
2-3-1-4-عوامل آموزشی موثر بر پیشرفت تحصیلی80
ب-آزمایشگاه82
ج-كتب و مواد آموزشی83
د-شرایط فیزیكی كلاس درس84
2-3-1-5--عوامل انسانی- آموزشگاهی موثر بر پیشرفت تحصیلی84
الف- 1-5--) معلم85
ب- 5-2-روش تدریس معلم86
ج- 5-3-روش تدریس فعال87
هـ - 5-5-مدت زمان یادگیری در مدرسه و منزل88
و-5-6) تكلیف درسی89
ز- 5-7)مدیر مدرسه90
تحقیقات انجام شده در ایران90
تحقیقات خارجی:93
جمعبندی:99
فصل سوم101
3-1 طرح تحقیق102
3-2 جامعه مورد مطالعه،102
3-3 حجم نمونه و روش نمونهگیری102
3-4 معرفی ابزار پژوهش:103
3-5- روش گردآوری اطلاعات (روش اجرا)108
3-6- روشهای تجزیه و تحلیل دادهها109
فصل چهارم110
4-1111
4-2 اطلاعات توصیفی111
4-3 یافته های مربوط به سولات پژوهش118
4-3-1 سوال اول پژوهش: آیا بین سبک فرزند پروری سهل گیر و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد؟118
4-3-2 سوال دوم پژوهش: آیا بین سبک فرزند پروری استبدادی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد؟119
4-3-3 سوال سوم پژوهش: آیا بین سبک فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد؟120
4-3-4 پیش بینی نمرات میانگین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از سبک های فرزند پروری:121
4-3-5 سوال چهارم پژوهش: آیا بین سبک فرزند پروری سهل گیر و عدم سلامت عمومی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد؟123
4-3-6 سوال پنجم پژوهش: آیا بین سبک فرزند پروری استبدادی و عدم سلامت عمومی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد؟124
4-3-7 سوال ششم پژوهش: آیا بین سبک فرزند پروری قاطع و اطمینان بخش و عدم سلامت عمومی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد؟125
4-3-8 پیش بینی نمرات عدم سلامت روان بر اساس سبک های فرزند پروری126
4-3-8 پیش بینی نمرات میانگین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان از طریق سلامت عمومی:129
فصل 5130
نتیجهگیری131
الف – بحث در مورد سوال اول تحقیق131
ب- بحث در مورد سوال دوم تحقیق133
ج- بحث در مورد سوال سوم تحقیق134
محدودیتها:136
پیشنهادها136
منابع ماخذ152