پایان نامه رشته نرم افزار و آی تی با عنوان فن آوری اطلاعات و تاثیر آن بر آموزش و پرورش
ویژگیهای فناوری نوین ارتباطات و اطلاعات
اما قبل از آنکه به بررسی فناوریهای نوین ارتباطات و اطلاعات در توسعه انسانی به ویژه دو عنصر اصلی ان یعنی آموزش و اشتغال که موضوع این پژوهش می باشد ، بپردازیم ، ابتدا بهتر است که به ویژگیهای این فناوریها اشاره شود و دیدگاههای خوشبینانه و بدبینانه ای که نسبت به تاثیر و عملکرد این فناوریها وجود دارد مورد ارزیابی قرار گیرد . فناوریهای نوین ارتباطات و اطلاعات دارای ویژگیهای منحصر به فردی هستند که انها را از وسایل ارتباط جمعی متمایز می سازد . مهمترین ویژگی این فناوری ها تعاملی ( دوسویه ) بودن آنها می باشد . این ویژگی باعث می شود که فستنده و گیرنده به طور مستقیم با هم در ارتباط باشند و با حذف واسطه یا عامل برقراری ارتباط به مبادله پیام با هم به صورت مستقیم ( chat ) و هم بصورت ناهمزمان (E-mail ) بپردازند . در این شیوه ارتباطی بر خلاف وسایل ارتباط جمعی بازخود ( فیدبک ) همزمان پیامها وجود دارد .
ویژگی دیگری که این فناوریها را از وسایل ارتباط جمعی متمایز می سازد ، خاصیت جمع زدایی آنها می باشد . در حالیکه در وسایل ارتباط جمعی ، پیام برای تودهء زیادی از مردم تهیه می شود و آنها را در کنار یک رسانه گرد هم می آورد اما استفاده از این فناوریها غالبا انفرادی صورت می گیرد .با گسترش این فناوریها ، تغییرات مهمی در کانالها و مجاری ارتباطی به وجود آمده که عبارتند از :
_ دگرگونی در ماهیت ارتباطات انسانی
_ تغییر در روشهای اطلاع رسانی
_ افزایش سرعت و کیفیت انتقال پیامها
_ متنوعشدن کانالها و مجاری ارتباطی
_ ایجاد حق انتخاب برای مخاطب
نکتهء دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که برای پذیرش و بکارگیری هر نوآوری از جمله فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی باید پنج مرحله پیموده شود :
1 - آگاهی : در این مرحله افراد جامعه از وجود یک نوآوری ( فناوری ) آگاه می شوند و درباره آن اطلاعات کافی بدست می آورند.
2 - علاقه : در این مرحله افراد به نوآوری علاقه مند می شوند و به آن توجه بیشتری می نمایند .
3- ارزیابی : افراد به طور ضمنی به بررسی تاثیرات احتمالی نوآوری در موقعیت کنونی و آینده می پردازند و تصمیم می گیرند که از نوآوری جدید استفاده کنند یا خیر .
4 - آزمون : افراد در مقیاس کوچکی نوآوری را به کار می گیرند تا کاربرد آن را در شرایط خود بسنجند .
5 - پذیرش : افراد در این مرحله به طور کامل نوآوری را پذیرفته و مورد استفاده قرار می دهند .
از سوی دیگر برای پذیرش هر نوآموری بایستی آن نوآوری دارای ویژگیهایی باشد . این ویژگیها از دیدگاه راجز و شومیکر عبارتند از :
_ داشتن مزیت نسبی به سایر عوامل و ایده های موجود .
_ سازگاری با ارزشها و نیازهای جامعه .
_ عدم پیچیدگی .
_ آزمون پذیری .
_ ملموس بودن ( قابل رویت بودن ) نتایج و اثرات به کارگیری نوآوری
کلمات کلیدی:
فناوری اطلاعات
فناوری نوین اطلاعات وارتباطات
تاثیر فن آوری اطلاعات بر آموزش و پرورش
فهرست مطالب
فصل اول: تاریخچه فناوری اطلاعات
1- تاریخچه فن آوری اطلاعات
2- فن آوری نوین اطلاعات وارتباطات
3- ویژگی فن آوری اطلاعات
4- جامعه اطلاعاتی در آموزش وپرورش
5- بزرگراههای اطلاعاتی
فصل دوم: مفاهیم نوین فن آوری اطلاعات در آموزش وپرورش
1- تعریف فن آوری اطلاعات
2-چرا سیستم های اطلاعاتی؟
3- سیستم اطلاعاتی چیست؟
4- فن آوری اطلاعات چیست؟
5- روند فن آوری اطلاعات چیست؟
فصل سوم: جایگاه فن آوری اطلاعات در آموزش و پرورش
1- ورود رایانه به مدارس
2- جامعه اطلاعاتی ملی
3-انتخابات و فن آوری اطلاعات
4-سابقه رسانه ها وانتخابات
فصل چهارم: ابزارهای فن آوری اطلاعات
1- فقرای اطلاعاتی در مقابل ثروتمندان
2- معیار های جوامع اطلاعاتی
3- آیا همه باید متخصص فن آوری باشیم؟
4- پیوند رایانه ها وارتباطات
5- وظایف نظام راه دور
فصل پنجم: مزایای فن آوری اطلاعات در آموزش وپرورش
1- چالشها ومشکلات فن اوری
2- حقوق فن آوری اطلاعات
3- حقوق نرم افزار
4- روش های پیش بینی فن آوری اطلاعات
5- گام های نو آوری
6- معیار های ملموس برای سنجش ارزش فن آوری اطلاعات
7- فن آوری اطلاعات . هدف یا وسیله